28 Δεκ 2006

Παγκόσμιες Γειτονιές

ή πιο απλά τι είναι το blogging και τα άλλα social media.
O διάσημος πια Hugh MacLeod aka Gapingvoid πριν λίγο καιρό έδωσε μία δεκάλεπτη ομιλία στην Παγκόσμια Συνάντηση των Bloggers , στο Le Web 3 που έγινε στις 11-12 Δεκ.2006 στο Παρίσι.

Εκεί εξέθεσε κάποιες άκρως ενδιαφέρουσες σκέψεις του σχετικά με το διαδίκτυο γενικότερα, όπως επιγραμματικά σας δείχνω παρακάτω και πραγματικά αξίζει να διαβάσετε στο σχετικό post του:

1. Stop talking about the future. Start talking about the present.


2. Globalization. Fashion and Luxury brands are every bit as vulnerable as any other commodity.

3. "How do I make money with Blogs/Web 2.0?"

4. With blogging, it's not just about having "Passion and Authority". You also have to have a great product.

5. It has never been easier to own a niche. But it's also never been easier to be totally screwed without one.

6. The best blogging campaigns are acts of love.
και κλείνει:

This market and communication transition we're going through is not about technology, and it sure as hell isn't about marketing. It's about Love. Love enabled. Love re-asserting itself in the business between people.

Σε σημερινό του ποστ, o Hugh μας μεταφέρει στις σκέψεις ενός φίλου του, του Shel Israel που ετοιμάζει το δεύτερο βιβλίο του σχετικά με τις απόψεις του για την μορφή που παίρνει το Παγκόσμιο Διαδίκτυο.


Το βιβλίο που ετοιμάζει λέγεται Global Neighborhoods και μόλις τελείωσε την Κεντρική του Ιδέα, το Overview. Τώρα ετοιμάζει τον πίνακα Περιεχομένων. Και όλα αυτά τα εκθέτει στο διαδίκτυο, όπου ο καθένας μπορεί να μπει και να εκθέσει τις απόψεις του, να επισημάνει, να διορθώσει να κριτικάρει και ο συγγραφέας, όπως αποδεικνύουν και οι διάφορες αναθεωρήσεις που κάνει τις διαβάζει και τις λαμβάνει υπόψη του στην τελική διαμόρφωση του εγχειρήματός του!

Θα γίνω κουραστικός με το να επαναλάβω ότι πρέπει να περάσετε απαραιτήτως και μία βόλτα από το εν λόγω blog, για να διαβάσετε όλο το Overview. Πάρτε μια μικρή γεύση του Overview από μένα (οι επισημάνσεις δικές μου):

Human nature has remained pretty much the same since we were hanging out in caves. What keeps changing are the tools we use to explore and communicate. It has been a long, strange trip from the ox cart to the rocket ship, but in fact, we ain't seen nothing yet.

Now. internet technology is allowing people in modern and developing nations to form new neighborhoods, defined not by physical boundaries, but by common interests. Huge communities are forming at MySpace, YouTube, Bebo, Second Life, Flickr, FaceBook, Skype, and in the blogosphere.

.......

These are global neighborhoods. They may not be tangible, but they are far from virtual.
Real people separated by miles, oceans and political borders are connecting with others of like mind. They are conducting a great deal of business, making decisions based on the influence of peers rather than marketing campaigns. In a few cases, friendships are being formed between people whose governments are waging hostilities. Even the profound barrier of diverse language is being lowered by the universal communications abilities of music and pictures.

.......

The author recollects that when asked why the US wanted to recognize China, Henry Kissinger observed that countries that do business with each other are unlikely to go to war against each other. Global Neighborhoods extends the argument, contending that like the Palestinian and Israeli students, people, who get to know each other, and understand each other’s cultures, are unlikely to want to wage hostilities. (το πιστεύω και εγώ ακράδαντα!)

Target Audience

This book fits into three bookseller categories: Business, General Interest and Current Affairs very much like recent best-sellers such as The World is Flat, The Wisdom of Crowds, Freakonomics and Blink.

It also will appeal to any parents curious to see what the world may look like as their children come of age.

Όσοι κάνετε τον κόπο να διαβάσετε όλο το πρωτότυπο θα διαπιστώσετε ότι ο κ.Ισραελ είναι ένας Εβραίος που πιστεύει πραγματικά στην ειρήνη και δείχνει και τον τρόπο με τον οποίο μπορεί αυτή να επιτευχθεί.

Στο προηγουμενο βιβλίο του με τίτλο Naked Conversations, ο Shel Israel με τον Robert Scoble δίνουν 6 σημαντικούς λόγους που δείχνουν τις διαφορές της επικοινωνίας με blogs σε σχέση με τα υπόλοιπα κανάλια επικοινωνίας

Bloggings's Six Pillars: There are six key differences between blogging and any other communications channel. You can find any of them elsewhere. These are the Six Pillars of Blogging:

1.Publishable.Anyone can publish a blog.You can do it cheaply and post often. Each posting is instantly available worldwide.

2.Findable. Through search engines, people will find blogs by subject, by author, or both. The more you post, the more findable you become.

3.Social. The blogosphere is one big conversation. Interesting topical conversations move from site to site, linking to each other. Through blogs, people with shared interests build relationships unrestricted by geographic borders.

4.Viral. Information often spreads faster through blogs than via a newsservice. No form of viral marketing matches the speed and efficiency of a blog.

5.Syndicatable. By clicking on an icon, you can get free "home delivery" of RSS- enabled blogs into your e-mail software. RSS lets you know when a blog you subscribe to is updated, saving you search time. This process is considerably more efficient than the last- generation method of visiting one page of one web site at a time looking for changes.

6.Linkable. Because each blog can link to all others, every blogger has access to the tens of millions of people who visit the blogosphere every day.

You can find each of these elements elsewhere. None is, in itself, all that remarkable. But in final assembly, they are the benefits of the most powerful two-way Internet communications tool so far developed.

Χαίρομαι που διάβασα κείμενα αισιόδοξων ανθρώπων. Και ο Hugh MacLeod και ο Shel Israel με τον Robert Scoble δεν είναι απλά αισιόδοξοι αλλά πάνω από όλα ρεαλιστές, γιατί έχουν καταλάβει την σημασία των σημερινών εξελίξεων χωρίς να φοβούνται ή να κινδυνολογούν για το μέλλον. Για αυτούς το παρελθόν είναι για να μας δείχνει τα λάθη μας και να διορθώνουμε την πορεία μας.

Τέτοιος άνθρωπος είμαι και εγώ ή τουλάχιστον έτσι θέλω να είμαι.

Εσείς ακόμη δεν φτιάξατε το δικό σας blog? Δεν ανήκετε ακόμη σε κάποια γειτονιά? Αν θέλετε μπορείτε να ανοίξετε την δικιά σας γειτονιά. Υπάρχουν σίγουρα κάποιοι εκεί έξω, από μερικά άτομα μέχρι κάποια εκατομύρια που μπορεί να γοητευτούν από την γειτονιά που θα δημιουργήσετε και να θέλουν να ζήσουν σε αυτήν. Να την κάνουν πιο όμορφη, αλλά μπορεί και πιο άσχημη.

Μην στενοχωριέστε....

Ένα κλικ πιο πέρα θα βρείτε καινουρια γειτονιά ή μπορείτε να ανοίξετε άλλη καινούρια.

Δεν υπάρχουν σχόλια: